Kako je direktor Cesta FBiH sklapao poslove s firmama svoje supruge – Put do rodnog sela – „U Ministarstvu saobraćaja i komunikacije FBiH ništa ne znaju“
2. Mart. 2014. u 11:06

Izgradnja cesta na području Livanjskog kantona pravo je javno-privatno partnerstvo na djelu. Direktor JP Ceste Federacije BiH sklopio je ugovor o izgradnji cesta sa svojom suprugom. Potom je nastala i cesta do rodnog sela, kao uspomena na direktorske dane.  Ceste Federacije BiH veoma su zanimljiva firma. Njima prvo nestane asfalta na dionicama puteva koje grade. Pa ga onda negdje imaju i viška. U novembru ove godine istražitelji SIPA-e su utvrdili – asfalt na Sarajevskoj obilaznici, na dijelu koridora 5C, tanji je tri centimetra od propisanog. Istragu je preuzelo Tužilaštvo BiH, koje bi trebalo utvrditi da li je tanjim asfaltom stanjen i federalni budžet za 300 hiljada maraka. Direktor Javnog preduzeća Ceste Federacije BiH Filip Vujeva tvrdi da imaju nalazi vještaka i da je sve napravljeno u skladu sa propisima. “Nemam oraha u džepu”, kaže on.

Put do rodnog sela 

U Sarajevu je asfalta manjkalo. Ali nije u Livnu, rodnom kraju direktora Filipa Vujeve. Tamo ga je bilo i napretek, posebice na putu koji vodi ka njegovom rodnom selu. Klasičan kadar Narodne stranke Radom za Boljitak, Filip Vujeva je već tri godine direktor Cesta Federacije. Ali još uvijek ima i porodični privatni biznis. Nakon povratka iz Njemačke, u koju iz njemu poznatog razloga više ne odlazi, Vujeva u Livnu 2000. godine osniva građevinsku firmu GMB Vujeva. Kada je izabran za direktora Cesta Fedracije, firmu je preregistrirao na ime Božene Vujeve, svoje supruge.

Vujeva kaže da nikad nije bio vlasnik te firme.

Osim firme, Vujeve imaju i motel, skladište građevinskog materijala te benzinsku pumpu. Na kojoj, nezvanično, mašine i kamioni poduzetnika koji dobivaju poslove u Livnu i okolici moraju sipati gorivo. GMB Vujeva je prvo bila angažirana na čišćenju snijega sa okolnih kantonalnih puteva.

“To nije istina”, kaže Vujeva.

Onda Vujeva potpisuje ugovor o sanaciji i rekonstrukciji puteva na području ovog kantona s austrijskom kompanijom Strabag, odnosno poduzećem Brina iz Posušja. No, umjesto te dvije firme, pješačke staze od Vujevinog motela u mjestu Suhača do rodnog sela Ljubunčić izvodila je firma Božene Vujeve, koja je izabrana kao podizvođač. Filip Vujeva stoji iza još jedne kompanije, firme Bili kamen iz Glamoča. Na ovu je firmu GMB njegove supruge Božene prenijela prava na koncesije, a već godinu dana Bili kamen Filipa Vujeve u Glamoču planira izgradnju turističkog kompleksa Hrast vrijednog oko 15 miliona eura.

“Posao je ustupljen meni jer sam imao želju to da radim zbog svog rodnog sela”, kazao je Vujeva. Dodaje kako je to koštalo oko 300 hiljada maraka. Investitor te 2012. godine su bile Ceste Federacije. Vujeva objašnjava kako je to magistralni pravac koji je bio prije ugovorom i projektom predviđen i samo je do realizacije došlo u vrijeme njegovog mandata i. Dodaje da je ugovor potpisan 2012. godine.

Poslove su dobijale firme u vlasništvu srodnika Božene Vujene

U isto vrijeme, u ovom kraju poslove su dobijale i firme lokalnog tajkuna Ivice Matkovića, bliskog rođaka Božene Vujeve. Matković je na lokalnim izborima bio kandidat Narodne stranke Radom za boljitak za načelnika livanjske općine. Upućeni tvrde – najzaslužniji je što je Filip Vujeva postavljen na mjesto direktora federalnih Cesta.

U Livnu je javna tajna kako Matković i Vujeva blisko sarađuju. Matković je vlasnik šoping centra Forum. Prije tri godine na poprilično sumnjiv način pokušao se dokopati firme Livno putevi koja je prema zamislima trebala sarađivati sa Cestama Fedracije. Matković, koji u svom vlasništvu ima nekoliko preduzeća, domogao se i nekretnina opljačkane travničke trgovine Borac.

“To nije istina”, kaže Vujeva.

U Ministarstvu saobraćaja i komunikacije FBiH ne znaju ništa

U Cestama i Autocestama Federacije direktori mogu raditi šta hoće i s kim hoće. Čak i sa suprugama. I da o tome u resornom ministarstvu nemaju pojma.

“U svakom slučaju, to nije u skladu sa zakonom, to je sukob interesa”, kaže Enver Bijedić, ministar saobraćaja i kimunikacije FBiH.

I Ceste i Autoceste Fedracije već odavno nemaju nadzorne odbore koji bi trebali kontrolirati njihovo poslovanje. Izvještaji o radu podnose se isključivo resornom ministru Enveru Bijediću, odnosno Vladi Federacije. A ministar nije nezadovoljan radom Filipa Vujeve – posao rade solidno, s obzirom na to da imaju ograničen budžet i da naslijedili mnogo nepravilnosti od ranije, ističe Bijedić.

“Jasno je da je ovo namješten ugovor”

Za poslovanje Filipa Vujeve sa vlastitom ženom ministar Bijedić možda i ne zna. No, znaju u Transparency Internationalu BiH.

“Mi smo dobili anonimnu prijavu u vezi sa direktorom Cesta FBiH i činjenicu da se poslovalo s firmom koja je nekada bila u njegovom posjedu, a sada je prebačena na njegovu suprugu” kaže Ivana Korajlić, iz TI-ja, dodajući da su pri tom u optjecaju bile i druge firme, čiji vlasnici su u srodstvu sa suprugom direktora Cesta FBiH. “Jasno je da je ovo namješten ugovor”, tvrdi Korajlić.

Zasada Filip Vujeva može biti spokojan. Otkako je državni parlament oduzeo nadležnost Centralnoj izbornoj komisiji, od novembra prošle godine u Federaciji ne postoji zakon kojim se može biti kažnjen za sukob interesa.

“Zakonski okvir je takav da je jako malo osnov za koje se može uhvatiti da se ovakvo ponašanje sankcionira i da se neko pozove na odgovornost”, objašnjava Korajlić i dodaje: “Ključno bilo da se izmijeni zakonski okvir i da se ovakve situacije više ne dešavaju jer se maksimalno zloupotrebljavaju rupe u zakonu”.

Bh. parlament je odlučio da Zakon o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH preda svojoj komisiji, koja još uvijek nije osnovana. Nije promijenjen ni zakon o sukobu interesa u Federaciji. Zbog tog pravnog vakuuma Filip Vujeva ima dva miliona razloga za osmijeh.