Monday, 25. November 2024.
Unsko-sanski kanton 3° C Broken Clouds
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Velkaton
Melbourne
Chicago
London

19. Decembra. 2023. Zanimljivosti
Prvi poštanski automobil za Bosnu i Hercegovinu stigao je u Sarajevo 1905. godine

Malo je poznata činjenica da je u Bosni i Hercegovini počeo sa radom jedan od prvih poštanskih automobila u Evropi. Ovu i brojne druge manje poznate zanimljive historijske činjenice za šoštanske automobile u BiH i Evropi donosi nam Šefik Braco Emrić, autor knjige “Fragmenti istorije automobilizma u Bosni i Hercegovini s početka 20. vijeka”.

Prva automobilska linija sa tzv. motornim busom uvedena je u Njemačkoj 1895. godine na relaciji Deuz-Netphen. Ovaj automobil, odnosno motorni autobus naziva Landauren sa osam sjedišta i snage motora 5 KS kretao se prosječnom brzinom od 15 km/h, a konstruisao ga je Karl Benz.

Prema pisanju engleskog časopisa Commercial Motor iz 1905. godine prvu poštansku automobilsku liniju u Tölzu, otvorio je iste godine ministar transporta u Kraljevini Bavarskoj Heinrich von Frauendorfer sa visokim dužnosnicima. Bila je to prva bavarska komercijalna linija i veza na relaciji Tölz-Leng-Gries. Automobile je isporučila Kompanija Daimler Motoren Gesellschaft iz Cannstatta (regija Stuttgart, Njemačka).

Međutim, u izradi prvih autobusa Benz i Daimler nisu bili jedini. Firma SAG bus iz Gaggena (regija Baden-Württembergs, Njemačka) započela je proizvodnju autobusa sa kojima je 1905. godine otvorena autobuska linija Gernsbach-Baden-Baden. Iste godine i u Berlinu je prvi autobus ovog proizvođača, ali velikog kapaciteta za 52 putnika. Počev od 1906. godine pošta je postala jedan od redovnih kupaca SAG autobusa. Tako se u Njemačkoj počeo razvijati autobuski sistem poznat kao Kraftpost.

Automobilski prevoz pošte i putnika u Austriji je uvela Austro-Ugarska Uprava pošte 06. augusta 1907. godine otvaranjem prve linije na relaciji Neumarkt – Predazzo u Južnom Tirolu. Krajem iste godine otvorena je i linija Linz-Eferding od kada je Postbus (poštanski autobus) u Austriji sastavni dio javnog prevoza. Prvi autobusi Stagecoach imali su 16 sjedišta i dostizali brzinu do 22 km na sat.

U Češkoj je ovaj prevoz uveden 1908. godine, a nekoliko godina kasnije, odnosno već 1914. godine u Češkoj, Moravskoj i Slovačkoj otvorene su ukupno 23 linije sa 33 poštanska automobila i 13 privatnih pod nazivom Postbus.

Bosna i Hercegovina je jedna od prvih evropskih zemalja u kojoj su pored električnog tramvaja, željezničke mreže koja je u evropskim razmjerama predstavljala uzor za uzane pruge, telegrafa, telefona i pošte tzv. evropskog tipa, otvorene i automobilske linije za prevoz pošte i putnika.

Kako je prevoz pošte bio u nadležnosti Austro-Ugarske vojske, Austro-Daimleru je povjerena proizvodnja prvog poštanskog automobila za Bosnu i Hercegovinu. Počev od 1902. godine kada je Paul Daimler, jedan od sinova Gottlieba Daimlera, preuzeo upravljanje austrijskom fabrikom u gradu Wiener-Neustadt proizvodnja je bila gotovo identična sa proizvodnjom fabrike iz Cannstatta (Daimler Motoren Gesellschaft, Cannstatt Regija Stuttgart), pa je Austro-Daimler u to vrijeme postao glavni dobavljač vojnih vozila i poštanskih automobila. U saradnji sa kapetanom Wolfom počela je i proizvodnja prvih oklopnih vozila i poštanskih automobila pokretanih motorima zapremine 4.400 ccm i snage 30 KS ali i sa pogonom na sve točkove.

Prema pisanju austrijskog časopisa Allgemeine Automobil-Zeitung od 26. februara 1905. godine, Sarajevskog lista iz 1905. godine i engleskog časopisa Commercial Motor također iz 1905. godine, prvi poštanski automobil u Sarajevo dovezao je 28. januara 1905. godine oficir Austro-Ugarskih oružanih snaga i stručnjak za tehniku, kapetan Hauptmann Robert Wolf, obzirom da su u periodu Austro-Ugarske uprave u Bosni i Hercegovini, pošta i telegraf bili u nadležnosti vojske koja je u okviru tehničkog vojnog odbora imala i odjeljenje za testiranja automobila, a koje se nalazilo u Beču. (Wien VI. Bez. Gumpendorfer Straße 1. Techn.Militärkomitee-Gebäude).

Komandant ovog odjeljenja bio je gospodin Hauptmann Robert Wolf koji je vodio istraživanje i razvoj vojnih motornih vozila kao sredstvo koje svojoj artiljeriji daje veću mobilnost.

Demonstrirajući poštanski automobil marke Austro-Daimler, mase 3.350 kg, kapetan Wolf je u vojnom logoru u Sarajevu održao i stručno predavanje o automobilu kojem su prisustvovali baron Alborn s generalitetom, predstavnici Zemaljske vlade i mjesnih oblasti, predstavnici Direkcije državne željeznice, Vojničke pošte i telegrafa te mnogi oficiri i poštanski činovnici. Prije uvođenja poštanskog automobila osposobljene su ceste, a na probnoj vožnji pored kapetana Wolfa prisustvovali su i poštanski sekretar Kovarschik i poštanski kontrolor von Sotter koji su ispitali automobil na putevima u Bosni i Hercegovini.

Primjena prva tri poštanska automobila u Bosni i Hercegovini započela je 01. juna 1905. godine uspostavom automobilskog prevoza pošte i putnika na relacijama Bihać-Bosanski Novi i Bihać-Bosanski Petrovac, tada dugim oko 135 km, kao i na drugim relacijama u Bosanskoj Krajini. Vrijeme prevoza pošte konjskom zapregom na ovim relacijama od 12 sati skraćeno je na 5 sati prevoza automobilom obzirom da se automobil kretao brzinom do 30 km/h.

Nakon uspostave automobilskog prevoza pošte i putnika na relacijama Bihać-Bosanski Novi i Bihać-Bosanski Petrovac, uspostavljen je i prevoz na relaciji Banja Luka-Jajce, a nekoliko mjeseci prije početka Prvog svjetskog rata poštanski saobraćaj automobilima uspostavljen je i između Sarajeva i Kalinovika, Rogatice i Mesića, te na liniji Ustiprača-Goražde-Foča. Automobilski prevoz pošte i putnika vršio se prema redu vožnje usklađenom sa željezničkim redom vožnje.

Kao ogranak njemačkog Daimlera, fabrika Austro-Daimler osnovana je 1900. godine u gradu Wiener-Neustadtz u Austriji, a od 1906. godine poslovala je samostalno. Prvi konstruktori Austro-Daimlera bili su Paul Daimler (1869-1945), sin Gottlieba Daimlera kojeg je naslijedio Ferdinand Porsche, zatim Karl Rabe i Oskar Haker.

Fabrika je već 1901. godine započela proizvodnju sopstvenih kamiona mase 2,5 tona sa motorom snage 10 KS i ubrzo postala jedan od najinovativnijih proizvođača u pogledu konstrukcije kamiona i specijalne opreme koji su korišteni i za potrebe vojske. Na bazi kamiona sa motorom snage 4 KS 1901. godine nastao je na svijetu prvi izotermni kombi za prevoz leda i prvi austrijski autobus sa 10 sjedišta. Pod vodstvom tehničkog direktora Paula Daimlera, u periodu od 1903. do 1905. godine nastao je jedan od prvih traktora sa pogonom na sve točkove, kao i u svijetu prvi laki oklopni transporter sa pogonom na četiri točka. Lakši kamioni bili su razvrstani u tri kategorije prema nosivosti, od 1 do 1,5, 1,5 do 2,5 i 2,5 do 3 tone i pokretani dvo cilindarskim motorima snage 6 do 9,5 KS za kamione nosivosti od 1 do 2,5 tona i snage 8 do 12 KS za kamione nosivosti od 2,5 do 3 tone.

Izvanredne poslovne uspjehe Austro-Daimler bilježi tokom 30-ih godina sa putničkim automobilom, model ADM, pokretanim šestocilindarskim OHC motorima zapremine od 2540 ccm, 2650 ccm i 2994 ccm i snage 110 KS pri 4000 okretaja u minuti. Ovaj model bio je jedan od najvećih automobila decenije, a rađen je u luksuznim i sportskim verzijama, kada su zabilježeni i veliki sportski uspjesi.

Počevši od 1928. godine Austro-Daimler je poslovao kao Daimler-Puch, a 1934. godine spajanjem Austro-Daimler AG, Puchwerke i Steyr-Werke AG nastala je kompanija Steyr-Daimler-Puch.

ZADNJE VIJESTI IZ Zanimljivosti

RTV VT ROYAL d.o.o.
Kulište 2, 77230 Velika Kladuša
Bosna i Hercegovina
T: (+387) 037 831 871
F: (+387) 037 831 872
E-mail
marketing.velkaton@gmail.com
© 2019 Royal d.o.o. Sva prava zadržana. Portal dizajnirao i razvio Cybervision