Tuesday, 26. November 2024.
Unsko-sanski kanton 11° C Clear Sky
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Velkaton
Melbourne
Chicago
London

18. Oktobra. 2017. Zanimljivosti
Rođendan nekadašnjeg Yu simbola, “Zastave 750” ili jednoistavno “fiće”

Na današnji dan 1955. godine u bivšoj Jugoslaviji u kragujevačkoj “Crvenoj zastavi” počela je proizvodnja “fiće”, odnosno zvanično “Zastave 750”, vozila koje je postalo pravo narodno vozilo, koje je postalo simbol bivše države i koga se i danas mnogi rado sjećaju.

Zastava 750 je službeno ime malog automobila, koji je na području bivše Jugoslavije bio poznat i kao “fićo”, “fića” ili “fiček”, a proizveden je prema licenci Fiata 600, predstavljenog 1955. godine, na sajmu automobila u Ženevi, kao simbol poslijeratnog talijanskog ekonomskog napretka.

Nekoliko godina ranije Fiatov glavni inženjer Dr. Dante Giacosa (1905.-1996.) je dobio zadaću konstruirati malo vozilo, koje će za razliku od legendarnog Topolina, kojeg je projektirao još davne 1936. godine i koji je postao uzor mnogim proizvođačima malih automobila širom svijeta, omogućiti ugodan prevoz za četiri putnika.

Proizvodnja od 1955. – 1985. godine

Zastava je “fiću” proizvodila do 1985. godine. Prvo je proizveden 600D, s motorom od 633ccm, kao pokusna verzija u sklopu suradnje Fiat – Zavodi Crvena Zastava u Jugoslaviji 1962. godine počinje serijska proizvodnja Zastave 750, automobila gotovo identičnog kao Fiat 600D. U tom trenutku produktivnost i tehnološki razvoj u tvornici Zastava identičan je Fiatovim pogonima. Razlike nastaju 1970. godine, kada Fiat prestaje s proizvodnjom ovog modela.

Prvi model je bila Zastava 750M, nastala direktno od verzije Fiat 600E, koji je imao ugrađen snažniji motor od 767 ccm, termostat i zatvoreni sistem za hlađenje. Prve varijacije unutar jugoslavenskih modela većinom su pratile dotjerivanje originala, a najvažnije među njima uključuju premještanje otvaranja vrata, uklanjanje kromiranih letvica sa karoserije vozila i postupno uvođenje modernijih mehaničkih sklopova sa novijih Fiatovih modela.

Uvodi se i verzija “Luxe” sa sitnim promjenama izvana i luksuznijim interijerom koji uključuje mnoštvo kromiranih i plastičnih detalja, novi okvir brzinomjera i dodatnu policu. 1975. godine dolazi poboljšani osnovni model i novi, Zastava 750S. Oba modela se odlikuju promijenjenim interijerom, “Luxe” brzinomjer postaje standard, novi su Fiatovi prekidači i volan koji je preuzet iz Fiata 126. Zastava 750 S imala je nov i jači motor od 22 kW, koji je omogućavao ovom mališanu maksimalnu brzinu od 120 km/h.

Maksimalna brzina do 125 kilometara na sat

Modeli se nastavljaju modernizirati do 1980. godine, a to se odnosi na sitne promjene uglavnom na interijeru. 1980. godine na beogradskom sajmu predstavljen je model Zastava 850, dotjerani i pojačani “fićo”, s većim i jačim motorom od 843ccm i 23,4kW preuzetim iz Fiata 850, koji je imao maksimalnu brzinu od 125 km/h.

U skladu s njim, u prodaju su pušteni dorađeni modeli sa oznakom 750; također dotjerane vanjštine, interijera i mehanike. Od tada počinje proizvodnja ovog modela paralelno sa modelima koji su i dalje nosili oznaku 750: 750 L (Luxe model ukinut), 750 LE, 750 LC, 750 SC, 750 SE. Posljednji od ovih automobila proizveden je 1985. godine.

Fićo je bio istinski simbol nekadašnje Jugoslavije, a iako je davno nestao sa proizvodnih traka, mnoštvo ovih automobila može se vidjeti na ulicama gotovo svih gradova nekadašnje Jugoslavije. Neke ovaj automobil vraća u mladost, a neki ga i danas voze, kažu, zbog ekonomičnosti.

ZADNJE VIJESTI IZ Zanimljivosti

RTV VT ROYAL d.o.o.
Kulište 2, 77230 Velika Kladuša
Bosna i Hercegovina
T: (+387) 037 831 871
F: (+387) 037 831 872
E-mail
marketing.velkaton@gmail.com
© 2019 Royal d.o.o. Sva prava zadržana. Portal dizajnirao i razvio Cybervision