Svako drugo vozilo u Crnoj Gori staro je više od 14 godina, što je ispod standarda Euro 3, koji je na snazi u svim zemljama EU. To pokazuju podaci Ministarstva saobraćaja i pomorstva Crne Gore.
Prema tim podacima, u Crnoj Gori je registrovano 166.585 motornih vozila. Čak 40 odsto vozila je proizvedeno u vremenskom periodu 1990-1996. godina, što odgovara vozilima norme, odnosno izduvne emisije do Euro 1 i norme Euro 1. Vozila od 1996. do 2000. godine su vozila norme Euro 2, što je okvirno oko 11 odsto ovih vozila u Crnoj Gori. Vozila od 2000. do 2003. godine su vozila norme Euro 3, što je okvirno oko 15% ovih vozila u Crnoj Gori.
U Crnoj Gori trenutno za uvoz korišenih vozila važi standard Euro 3, što znači da se mogu uvoziti vozila koja su proizvedena 2000. godine, ili mlađa. Euro 3 nije samo prepreka da se uveze polovan automobil, već je to standard koji sve zemlje Zapadne Evrope, odnosno Evropske Unije nameću proizvođačima kako bi umanjile zagađenje okoline.
Ti standardi određuju koliko izduvni gasovi mogu sadržavati štetnih čestica u različitim uslovima korištenja, kao i koliko pređenih kilometara motor mora da izdrži, a da pri tome emisije tih čestica mogu odstupiti samo u određenom procentu. Predsjednik Udruženja Auto-škola Crne Gore i stručnjak za saobraćaj Svetislav Konstantinović kaže da Zakon o bezbjednosti saobraćaja, koji je u Crnoj Gori donesen 2012. godine, jasno prikazuje vozila koja su starija od 20 godina, i njihove obaveze.
“Takva vozila imaju obavezu da se u toku godine na njima obavi dva tehnička pregleda. To su oldtajmeri, kao i vozila koja se koriste kao eksponati na smotrama. Međutim, kada govorimo o normi Euro 3, države su po prihvatanju ove norme dobile 10 godina da usklade ovu normu u svojim državama”, kaže Konstantinović.
Iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva su najavili da će do Nove godine stupiti novi pravilnik, što znači da će važiti standard Euro 5, odnosno uvoziće se vozila koja su proizvedena 2007, odnosno 2008. godine. Konstantinović smatra da je ipak potrebno vrijeme da bi pratili trendove EU.
“Do ulaska Crne Gore u EU, mi smo u obavezi da naše zakone o saobraćaju uskladimo sa zakonima EU. Ne možemo sada nekom represijom da udarimo na standard građana, da povećamo kazne, i slično. Građani trenutno ne mogu sebi obezbijediti generaciju auta Euro 4 ili Euro 5. To je odlična ideja, ali nam treba vrijeme da se uskladimo s propisima EU”, jasan je Konstantinović.
Ukupan broj vozila proizvedenih od 2003. do 2007. godine, odnosno vozila norme Euro 4, ima oko 20 odsto u Crnoj Gori. Novijih vozila je mnogo manje. Tako na crnogorskim drumovima svaki deseti automobil ispunjava standard Euro 5, dok standard Euro 6, koji obuhvata vozila od 2010. do 2013. godine čini svega 4 odsto vozila u Crnoj Gori.