
Zastava Yugo, jedan od najpoznatijih automobila sa Balkana, ponovo se vraća na scenu. Neki ga pamte kao simbol jednostavnosti i pristupačnosti, dok su drugi skloni nostalgičnoj emociji prema malom, ali neizostavnom automobilu koji je bio nezaobilazni deo jugoslovenskih i balkanskih puteva. Nakon više od deceniju i po, Yugo ponovo dobija priliku da osvoji tržište – ali u novom izdanju koje bi trebalo da očuva duh originala, dok će biti modernizovano za potrebe današnjih vozača.
Yugo je prvi put na tržištu pojavio 1980. godine kao model zasnovan na Fiat tehnologiji, ali sa specifičnostima koje su ga učinile prepoznatljivim. Brzo je osvojio jugoslovensko tržište, ali nije stao tu. Uspio je da se probije na američko tržište, a njegova cijena od 3.990 dolara učinila ga je konkurentnim na globalnoj sceni. Iako su mnogi primjerci tokom godina bili u lošem stanju, Yugo je zadržao specifičan šarm i postao kultni automobil, sa pojavama u filmovima, knjigama i pop kulturi. Proizvodnja je, međutim, stala 2008. godine, a mnogi su mislili da će Yugo zauvijek nestati iz automobilske industrije.
Novi Yugo, iako će nositi isto ime, neće biti samo „restauracija“ starog modela. Planirano je da novi Yugo bude potpuno modernizovan, uz zadržavanje ključnih karakteristika koje su ga učinile prepoznatljivim. Dizajn će biti baziran na retro-futurističkom stilu, u kojem će se spojiti nostalgična estetika i savremena tehnologija. Prve skice novog modela već su prikazane, a za dizajn je zaslužan srpski dizajner Darko Marčeta, koji je u svom prvom radu uspješno uhvatio suštinske proporcije originalnog Yuga. Inspiracija za izgled je djelimično povučena iz modela poput Hyundai Ioniq 5 i N74, ali sa jasno prepoznatljivim Yugo duhom.Jedna od ključnih karakteristika koja je obilježila Yugo u prošlosti bila je njegova pristupačnost. Novi model neće biti izuzetak. Iako postoje planovi da Yugo u budućnosti bude dostupan i kao električni automobil, početna verzija će biti sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovaj potez je dizajniran da omogući kupcima uživanje u vožnji uz povoljan cjenovni okvir. Nema sumnje da će Yugo, kao i prethodno, biti dostupan širokom krugu ljudi, a u tom smislu predstavlja alternativu mnogim skupljim i teže dostupnim vozilima na tržištu.
Iako će Yugo biti dostupan u formi dizajnerskog modela tokom ove godine, gotov prototip će biti prikazan na Expo-u u Beogradu 2027. godine. Događaj će biti ključni trenutak za povratak Yuga na tržište, kada će svi moći vidjeti kako je zapravo izgledao krajnji rezultat razvoja ovog projekta. Iza njega stoji prof. dr. Aleksandar Bjelić, stručnjak sa iskustvom u njemačkoj automobilskoj industriji, koji je osigurao prava na međunarodni žig, kao i budući uspjeh ovog retro-projekta.Novi Yugo neće biti samo automobil, već i simbol povratka tradicije i slavne prošlosti. Naime, Bjelić planira organizovanje rellly-a koji će krenuti iz kragujevačke fabrike Zastava, preko Afrike, pa sve do Kilimandžara. Ovaj relly biće inspirisan ekspedicijom iz 1975. godine, kada su četiri Zastava 101 prešla tu veliku distancu, ostavljajući neizbrisiv trag u istoriji automobilske industrije.
ZADNJE VIJESTI IZ Zanimljivosti

